مشهد مقصد 30 درصد گردشگران خارجی، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در خراسان رضوی

به گزارش تور تایلند، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 50 درصد تاسیسات گردشگری کشور در استان خراسان رضوی است و 30 درصد گردشگران خارجی مقصدشان مشهد است.

مشهد مقصد 30 درصد گردشگران خارجی، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در خراسان رضوی

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور کانادا بهار 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران از مشهد مقدس، حسین زارع صفت ظهر امروز در نشست خبری روز دنیای دنیاگردی و گرامیداشت هفته گردشگری گفت: امیدواریم بتوانیم به مقتضیات و قابلیت های کشور و جهت دهی های توسعه کشور، جریان گردشگری مناسبی را بیش از گذشته و متناسب با اهداف بلندی که در نظر گرفته شده طراحی کنیم.

وی اضافه نمود: هر سال شعار خاصی برای گردشگری در دنیا مطرح می گردد و سال جاری شعار گردشگری برای همه و همه برای گردشگری مطرح است و نشان دهنده این موضوع است که باید همه در خدمت و فرآیند آن تاثیرگذار باشیم و این موضوع شامل همه اجزای جامعه خواهد بود.

زارع صفت توضیح داد: گردشگری حرکتی است که برای همه اجزای جامعه بتواند بازار مناسبی فراهم کند، تحولات و تغییراتی در گردشگری دنیا در حال رخ دادن است و شیوه های سفر متفاوت تر و در دسترس تر شده و نیازمند برنامه ریزی سفر و توزیع سفر هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مطرح نمود: در جریان فرآیند گردشگری که فرایند بالا رفتن سن و جمعیت جامعه نیز در آن دخیل است و نیازمندی های متفاوتی این اقتضا را ایجاد می نماید که بخش خصوصی خود را متناسب با ظرفیت بازار و متقاضی آماده کند. مسئله اقشار ناتوان جامعه که معلولیت های جسمی، حرکتی، روحی و روانی دارند از دیگر مسائلی است که باید در گردشگری مورد توجه قرار گیرند و باید برای اوقات فراغت این افراد برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم.

وی اضافه نمود: یکی از جلوه هایی که در دنیا اوقات فراغت را تعریف می نماید بحث گردشگری است؛ به همین دلیل آماده سازی برای خدمت را در دستور کار قرار داده ایم و به دنبال این موضوع هستیم که در برنامه ریزی ها شاهد اتفاقات خاص باشیم به عنوان مثال برای حضور معلولان تمهیدات خاصی لحاظ شده و بازدید را برای این افراد رایگان اعلام نموده ایم.

زارع صفت گفت: فرآیند گردشگری نیازمند است که هر ساله توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشیم و این روز فرصتی است که توسط اصحاب رسانه به عنوان پرچمداران اطلاع رسانی جامعه به توسعه جریان گردشگری کشور یاری می نماید و نیازمند هستیم که موضوعات گردشگری کشور بیش از گذشته مورد آنالیز قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این مطلب که جریان گردشگری را باید از مبدا آغاز کرد و به افراد مطلعی و اطلاع رسانی کرد گفت: مطلع سازی باید در مبدا وجود داشته باشد تا فعالیت های حمل و نقل و واحدهای اقامتی به خوبی معرفی و مورد استفاده زائران و گردشگران قرار بگیرند.

وی اضافه نمود: باید در جهت فرآیند توسعه استان توجه بیشتری به گردشگری استان صورت گیرد؛ بنابراین یکی از ظرفیت هایی که مرود توجه باید قرار گیرد توسعه گردشگری مذهبی است، ظرفیتی بی بدیل که سهم بیشتری را در کشور و استان ها دارد. در حال حاضر 50 درصد تاسیسات گردشگری کشور در استان خراسان رضوی است و 30 درصد گردشگران خارجی مقصدشان مشهد است ضمن اینکه در حوزه واحدهای اقامتی سهم قابل توجهی داریم.

زارع صفت گفت: ظرفیت های داخلی استان در حوزه فرهنگ و تاریخ و تمدن و ظرفیت های بی بدیل استان یکی از جهتگیری های اداره کل میراث فرهنگی در حوزه گردشگری است که باید در شهر مشهد ارتقاء پیدا کند و بر این اساس هم نقش استانی و ملی را توسعه دهیم در نقش استانی هرچند یکی از فعالیت های اصلی استان بحث گردشگری است و سهم قابل توجهی را برعهده داریم اما نیازمندیم که جمعیت گردشگران استان را نیز گسترش دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم خود را به استانداردهای دنیای برسانیم باید سطح خدمات صنعت گردشگری را ارتقاء بدهیم هر چند در استان سطح خدمت مناسب است به همین منظور 378 واحد استانی اقدام به استانداردسازی نموده اند که از این تعداد 170 هتل، 174 مهمانپذیر و 23 واحد پذیرایی بین راهی را شامل می گردد و 109 واحد اقامتی گواهی نامه دریافت نموده اند که شامل 101 هتل و 8 مهمانپذیر است.

وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که در اداره کل میراث خراسان رضوی پیگیری می گردد ایجاد اقامتگاه های بوم گردی است که در روستاهایی که ظرفیت گردشگری دارند؛ اقامتگاه های بوم گردی شکل گرفته و با اقبال مردم و سرمایه گذاران روبه رو شده است.

زارع صفت گفت: برای ایجاد واحدهای اقامتی که 44مجموعه تقاضا داده اند و برای 28منطقه فعالیت بوم گردی اجرا شده به عنوان نمونه نخستین اقامتگاه بوم گردی را در استان و در رادکان چناران افتتاح نموده ایم و شهرستان های گناباد، نیشابور، چناران، بینالود، جوین، بردسکن، خلیل آباد، مشهد، فریمان، بجستان و سبزوار نیز اعلام آمادگی نموده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مطرح نمود: گناباد روستاها و بافت تاریخی مانند قنات قصبه دارد و بینالود قطب گردشگری است و چناران منطقه ای تاریخی مانند رادکان و اخلمد دارد و در دیگر شهرستان ها شاهد عرصه های قابل توجهی در حوره گردشگری هستیم که می توانند در توسعه بوم گردی تاثیرگذار باشند. به عنوان نمونه در حال حاضر پیگیری اقامتگاه بوم گردی جاده ابریشم واقع در راستا مشهد نیشابور هستیم.

وی گفت: توسعه گردشگری مذهبی در کشور و مشهد با عنوان گردشگری حلال و گردشگری مذهبی از دیگر مسائلی است که مورد توجه جدی قرار گرفته چراکه در دنیا گردشگری مذهبی رتبه دوم آمار را در اختیار دارد و این نوع گردشگری نه تنها مورد توجه گردشگران مسلمان است بلکه غیرمسلمانان را نیز شامل می گردد.

زارع صفت با بیان اینکه گردشگری حلال، نوعی گردشگری مذهبی است که در جهت برطرف نیازهای گردشگران مسلمانان شکل گرفته است، اضافه نمود: در این نوع گردشگری شعائر مذهبی موردنظر است و در کشور و به طور ویژه شهر مشهد به دنبال استانداردسازی این طرح هستیم و توسعه گردشگری حلال به عنوان یک برند برای ما مطرح بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی توضیح داد: 185 هتل در تابستان سال گذشته در خراسان رضوی داشتیم که در سال 95 به 197 هتل افزایش پیدا کرد ضمن اینکه ظرفیت اشباع شده واحدهای اقامتی رسمی 52.43 درصد و سال جاری 56.55 درصد که رشد 3 درصدی در این زمینه داشته ایم.

وی گفت: سال گذشته 310 هتل و سال جاری 313 هتل آپارتمان خدمت رسانی می کردند که ظرفیت اشباع شده هتل آپارتمان ها در سال 94، 63 درصد و در سال 95، 62.34 درصد بوده است. مهمان پذیران نیز تابستان 94، 380 واحد و سال جاری 390 واحد خدمت رسانی داشتند که ظرفیت اشباع آن در سال 94، 58درصد و در سال 95، 62.38 درصد بوده است.

زارع صفت گفت: میزان گردشگران ورودی داخل استان در 6 ماه اول سال 94، 20 میلیون و 968 هزار و 938 نفر و در سال 95، 21 میلیون 813 هزار و 867 نفر است که شاهد رشد 4 درصدی بوده ایم. در حوزه گردشگری خارجی باتوجه به فضای سیاسی منطقه بحث توسعه بازارهای هدف را مدنظر قرار دادیم و در سه ماه اول سال 94، 215 هزارو 183 نفر وارد استان شدند و در سال 95، 168 هزار و 329 نفر که 21 درصد کاهش داشتیم البته در میزان ورودی گردشگران خارجی به شهر مشهد که شامل مبادی مرزی شرق کشور می گردد کاهش چشمگیری نداشتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام کرد: میزان گردشگران در سه ماه دوم تابستان در سال 94 از مبادی ورودی شرق کشور به مشهد 628هزار و 724 نفر و در 6 ماهه اول سال 95، 530 هزار و 761 نفر بوده که از این میزان گردشگران، یک سوم ورودی گردشگران به کشور را عراقی ها تشکیل می دهند. ضمن اینکه 5 تا 7درصد افزایش ورودی گردشگر خارجی به کشور داشتیم که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

وی گفت: انسجام بخشی در حوزه تشکل های فعال یکی دیگر از اقدامات میراث فرهنگی است که در این راستا صنعت گردشگری و اقتصاد گردشگری را پیگیر هستیم شامل تمام فعالیت های امر گردشگری می گردد و تشکل ها تنها نقش مشخص کننده دارند البته تشکل ها دو دسته هستند تشکل های صنفی و تشکل های انتفاعی مردم نهاد؛ به دنبال این موضوع هستیم که فعالیت ها را از سطح اصناف به سمت صنعت گسترش دهیم چراکه در اقتصاد گردشگری نقش مشخص کننده ای دارد.

زارع صفت اعلام کرد: 6 مهرماه موزه ها رایگان هستند و واحدهای اقامتی از تخفیف 50 درصدی برخوردار خواهند بود و این فرصت خوبی برای پذیرش و جذب گردشگر است ضمن اینکه افتتاح هتل سه ستاره و تقدیر از دست اندرکاران ستاد خدمات از سفر استان، رونمایی از طرح مبداء به مبداء، زنگ گردشگری در مدارس و شهرستان ها و شهرهای راستا گردشگری و روستاهای مقصد گردشگری از دیگر برنامه های هفته گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سهم بخش خدمت در اقتصاد استان 44درصد است اما در حوزه گردشگری آمار منسجم و دقیقی وجود ندارد همچنین گردشگری غذا خواهیم داشت، مجتمع های پذیرایی بین راهی و رستوران های مشهد که در بحث غذا حرف اول را می زند و در طرقبه، شاندیز و بینالود اقتصاد مبتنی بر بحث غذا مطرح است به عنوان مثال شیشلیک شاندیز استانداردسازی و به ثبت دنیای رسیده است.

وی اضافه نمود: به دنبال افزایش رویدادهای شهر مشهد هستیم به طوری که محرم و صفر را در پیش داریم و در این بازه زمانی جشنواره سفره ایرانی در خراسان و مشهد برگزار می گردد، با نگاه به آئین های مذهبی و سفره های نذری و از این طریق غذاهای استان را خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و سمنان را معرفی خواهیم کرد.

زارع صفت گفت: در بحث مشهد 2017 توسعه، آموزش و آماده سازی کیفیت خدمات را در دستور کار قرار داده ایم ضمن اینکه به دنبال برگزاری مناسبت های ملی و بین المللی در استان با رویکرد 2017 هستیم که گردشگری حلال، گوهر سنگ ها، سفره ایرانی و آئین های مذهبی، ثبت جاده ابریشم از جمله این اقدامات است.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 157

به "مشهد مقصد 30 درصد گردشگران خارجی، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهد مقصد 30 درصد گردشگران خارجی، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید